مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: مجوز استخدام 144 نیروی آتش‌نشان و راننده به ما داده‌ شده است.

محمدمهدی شایق امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: شغل آتش‌نشانی در شمار شغل‌های سخت و زیان‌آور مطرح است و زمان بازنشستگی در آن 20 ساله است که به همین سبب ما در حال حاضر به سبب بازنشستگی نیروهای خود، با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی افزود: برای حل این مسئله، ما درخواست جذب و به‌کارگیری نیرو کرده‌ایم و مجوز استخدام 144 نیروی آتش‌نشان و راننده به ما داده‌شده است.

این مدیر شهری اضافه کرد: در کلان‌شهر شیراز اولویت جذب آتش‌نشان با افراد بومی است که این امر به سبب آن است که در کلان‌شهرها نیاز به نیروهای دارای شناخت نسبت به شهر جدی است و علاوه بر آن گاه لازم می‌شود که آتش‌نشانان در موارد نیاز، به‌سرعت فراخوان شوند.

به گفته وی، افرادی که وارد آتش‌نشانی می‌شوند باید بدانند که این شغل با مشاغل دیگر تفاوت دارد و حجم کار در آن بسیار بالا است چنانکه در فروردین‌ماه امسال 874 مورد عملیات توسط آتش‌نشانی شیراز انجام‌شده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز اظهار داشت: 874 مورد عملیات برای 16 ایستگاه زیاد بوده و باعث می‌شود که از ظرفیت افراد به‌طور مضاعف استفاده شود چنانکه در نوروز نیز آتش‌نشانان ما با ایثار از سهم خانواده خود، به انجام‌وظیفه پرداخته و ایمنی مسافران را تأمین کردند.

وی اضافه کرد: ورود به سازمان آتش‌نشانی شامل سه مرحله آزمون کتبی، عملی (آزمون ورزش) و بررسی سلامت جسمانی و روحی و روانی فرد است و پس‌ازاین موارد مصاحبه و گزینش انجام می‌شود تا افراد با توانمندی بالا و ضریب هوشی بالا جذب آتش‌نشانی شوند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز ابراز داشت: در آزمون پزشکی به بحث «بی ام آی» یا تناسب جسمانی افراد توجه ویژه می‌شود چنانکه در استخدام قبلی از 130 نفر حدود 10 نفر با این مورد رد شدند.

وی بیان کرد: برای استخدام در آتش‌نشانی افراد باید از دید کامل برخوردار باشند و علاوه بر آن افراد باید آزمون ارتفاع انجام دهند تا ترس از ارتفاع نداشته باشند.

مزایای مادی یک آتش‌نشان نباید مانند یک کارمند عادی باشد

شایق خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های پیش روی ما روش اجرای روش‌های حفظ آمادگی نیروهای عملیاتی است که آسیب‌هایی که در عملیات ممکن است دامن‌گیر نیروها شود که بسیار شدید است و سقف پوشش‌های بیمه‌ای جوابگوی آسیب‌های عملیات آتش‌نشانی نیست.

وی یادآور شد: ما در راستای حمایت از نیروهای بخش عملیات درخواست افزایش پوشش بیمه‌ای آنان را داشتیم چراکه افراد در عملیات از جان خود مایه می‌گذارند و باید پشت‌گرم باشند که قوانین و سیستم از آنان حمایت می‌کند.

شایق متذکر شد: نیروی عملیاتی که دچار حادثه می‌شود پس از بروز آسیب باید در کجا خدمت خود را ادامه دهد چراکه از طرفی نمی‌تواند در بخش عملیات بماند و از سویی مزایای بخش عملیات را از دست می‌دهد و در این راستا قوانین حمایتی چندان دلگرم‌کننده نیست و در این زمینه اگرچه ما خود مواردی را پیگیری کرده‌ایم اما قوانین باید بازنگری شده و از اساس بازنگری شوند.

ضرورت حضور مددکار در کنار آتش‌نشان

به گفته وی، در حال حاضر نیروهای مددکار در کنار نیروهای آتش‌نشان حضور ندارند و نیروی آتش‌نشان در حال حاضر گاهی مجبور است چند کار همزمان انجام داده و افراد آسیب‌دیده را ازنظر روانی نیز مدیریت کند و ازاین‌رو افرادی که چنین زحمت می‌کشند و به دل آتش می‌زنند نباید در حقوق و مزایا با سایر کارکنان شهرداری یکسان باشند.

وی با بیان اینکه طبق استانداردها در سطح شهر شیراز 32 ایستگاه آتش‌نشانی نیاز است که در شرایط فعلی تعداد ایستگاه‌های ما 16 ایستگاه است افزود: امسال با بهره‌برداری از دو ایستگاه در شهرک میانرود و شهرک شهید دستغیب تعداد ایستگاه‌های ما به 18 مورد می‌رسد که نیازمند تجهیز و استقرار نیرو است.

این مدیر شهری خاطرنشان کرد: ما بر طبق استانداردها باید یک هزار و 50 آتش‌نشان داشته باشیم که در حال حاضر نیمی از این تعداد را در اختیارداریم.

وی بیان کرد: نیروهایی که جدید می‌آیند باید دو سال قبل از بازنشسته شدن نیروهای قدیمی وارد سیستم شوند تا پیش از خروج نیروهای باتجربه کار را یاد بگیرند که در شرایط فعلی با همزمانی آمدن نیروهای جدید و بازنشستگی نیروهای قدیم، 60 درصد نیروهای ما جوان می‌شوند که این وضعیت نیازمند برنامه‌ریزی ویژه است.

شایق متذکر شد: ما نیاز مبرم داریم که از تجارب و تخصص آتش‌نشانی‌های کشورهای دارای موقعیت مشابه با خود بازدید کنیم که در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد درحالی‌که آتش‌نشانان شرکت نفت و پتروشیمی به‌ کرات از امکانات کشورهای دیگر بازدید می‌کنند.

اجرای طرح ترافیک، سرعت رسیدن به محل حادثه را افزایش می‌دهد

شایق ابراز داشت: اجرای طرح ترافیک شیراز باید با هماهنگی کارشناسان آتش‌نشانی اتفاق بیفتد تا معبرها و محورها به‌گونه‌ای باشد که ماشین‌ها و تجهیزات ما بتوانند در زمان عملیات به محل حادثه دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شیراز عنوان کرد: ما در شرایط فعلی اگرچه در نقاط مختلف شهر شیر هیدرانت نصب‌ کرده‌ایم اما خودروهای مختلف در مقابل شیرهای ما پارک می‌کنند و در زمان حادثه گاه این خودروهای پارک شده مانع دیده شدن شیرها می‌شوند که در این زمینه باید نیروی انتظامی با خودروهای پارک کننده در مقابل شیرهای هیدرانت برخورد جدی کند تا ضریب ایمنی در شهر بالا برود.

وی با بیان اینکه هر چه دستگاه‌های مختلف با آتش‌نشانی همکاری بیشتری داشته باشند ضریب ایمنی بالا رفته و جامعه ایمن قابل‌ دسترس می‌شود ادامه داد: اجرای طرح ترافیک با خلوت شدن و کاهش ترافیک می‌تواند به ما دررسیدن به محل حادثه کمک کند و سرعت عملیات را افزایش دهد.

وی بیان کرد: به اعتقاد ما طرح ترافیک باید در شیراز اجرا شود و این مدت‌زمان اجرا هر چه سریع‌تر باشد از نظر ایمنی شرایط بهتری خواهیم داشت.

برای دانلود جزوه و نمونه سوالات استخدامی آتش نشانی کلیک کنید